Juhlan jälkeen

Hilpeää puheensorinaa, jälleennäkemisen iloa ja mukavia muistoja – muun muassa tätä tarjosi Joensuun Ladun 70-vuotisjuhla Tiedepuistolla juhlavierailleen. Juhlaa valmisteltiin koronan tuoman epävarmuuden varjossa. Haluttiin varmistaa tapahtuman turvallisuus, mutta haluttiin myös tarjota mahdollisimman monelle Joensuun Ladun jäsenelle pääsy juhlaan mukaan. Siksi tilaisuus päätettiin striimata ja tallentaa. Kiitollisuuden tunne oli päällimmäisenä, kun juhla ylipäänsä pystyttiin järjestämään ja voitiin pitkästä aikaa kokoontua näinkin suurella joukolla.

Tilaisuuden kaukaisin vieras oli Suomen Ladun toiminnanjohtaja Eki Karlsson, joka tervehdyspuheessaan kiitteli Joensuun Ladun monipuolista toimintaa ja jäsenkyselyn tuloksiin vedoten loi uskoa vapaaehtoistyön voimaan tulevaisuudessakin. Tervehdyksensä ja onnittelunsa toivat myös Joensuun kaupungin kulttuuri- ja liikuntalautakunnan puheenjohtaja Päivi Eteläpää, Itä-Suomen latualueen ja Suomen Ladun hallituksen edustaja Anja Korhonen sekä Tunturikerho Kumpen Onni Voutilainen.

Juhlapuheen sijaan muisteltiin viimeksi kuluneita vuosikymmeniä haastattelemalla 2000-luvun puheenjohtajia. Heistä paikalla olivat Liisa Oura ja Hannu Melin sekä juhlan kulkua johdatellut nykyinen puheenjohtaja Marjatta Partanen. Liisa kertoi myös reissun päällä olleen Eero Ouran muisteluksia omalta kymmenvuotiselta puheenjohtajakaudeltaan. Tämän vuosituhannen puolella on yhdistyksen jäsenmäärän kasvu jatkunut varsin huikeana; Suomen Ladun jäsenyhdistyksestä Joensuun Latu on yksi nopeimmin kasvavia. Toiminta on laajentunut uusiin lajeihin, kuten polkujuoksuun ja vanhoja luontoliikunnan muotoja, pyöräily- ja melontaretkiä, on otettu uudelleen ohjelmaan. On järjestetty teemallisia päiväretkiä ja valokuvailtoja. Varustevarastoa on laajennettu hankkimalla laadukkaita retkeilyvarusteita jäsenten käyttöön. Toiminnan pyörittämiseen on löydetty uusia yhteistyökumppaneita mm. luonto- ja eräopasopiskelijoista.

Tilaisuudessa haluttiin muistaa erityisesti pitkäaikaisia talkoolaisia ja vapaaehtoistyöntekijöitä, joita ilman yhdistys ei pystyisi toimimaan. Joensuun Latu kutsui kunniapuheenjohtajakseen Martti Ossin, joka toimi ansiokkaasti puheenjohtajana kymmenkunta vuotta 1990-luvulla. Yhdistykseen kutsuttiin myös viisi kunniajäsentä, jotka ovat eri tavoin osallistuneet valtaisalla työpanoksella yhdistyksen toimintaan, hallinnollisissa tehtävissä, retkien vetäjänä, munkkien paistajana, ideoijana ja kehittäjänä, nettisivujen ylläpitäjänä… Monenlaista osaamista tarvitaan!

Lisäksi jaettiin Suomen Ladun myöntämiä ansiomitaleita. Yksi palkituista, Päivi Mäkkeli, kuvailee latulaisuuden ja huomionosoituksen merkitystä näin: ”Latulaisuus merkitsee minulle mukavien, iloisten ihmisten kanssa toimimista. Uusia kokemuksia ja kokemusten jakamista. Arjen vastapainoksi mukavaa tekemistä. Kunniamerkin saaminen oli mieluinen huomionosoitus tehdystä talkootyöstä. Se kannustaa jatkamaan Lykynlammen kahviossa jatkossakin.” Yhteisöllisyys ja latuhenki nousivat esille useissa puheenvuoroissa. Yhdessä tekeminen innostaa, tuo uusia ystäviä, sisältöä ja merkityksellisyyttä elämään.

Juhlassa mukana: Merja Mustonen, sihteeri, Joensuun Latu ry