Lapsiperheiden Nuku yö ulkona 15. - 16.6.2024

Jo neljännen kerran järjestetty tapahtuma toteutui yhteistyössä Perheentalon, Pokalin ja Joensuun Ladun kanssa. Lykynlammen majalle saapuivat lauantai-iltapäivänä kaikki ennakkoon ilmoittautuneet 10 perhettä. Leiri aloitet-tiin telttojen pystytyksellä sovitulle alueelle, joka rajattiin leiriläisten käyttöön.

Yhteisen alkuhetken jälkeen 20 eri-ikäistä lasta (2-11-vuotiaita) vanhempineen seurasivat ohjaajia seikkailuret-kelle. Sen jälkeen maistuivat muurinpohjaletut. Illemmalla makkaraa paistettiin kolmijalkaan tehdyllä nuotiolla.

Tavoitteena oli tarjota myönteisiä kokemuksia retkeilystä, yhdessä tekemisestä mm. alueelle laitetuissa toiminta-pisteissä ja ulkona yöpymisestä turvallisessa ympäristössä. Tämän mahdollisti erinomainen sää, ruokahuolto, turvajär-jestelyt ensiapuvastaavineen sekä yövalvonta, mutta ennen kaikkea mahtavat vapaaehtoiset. Ilman valtavaa työmäärää tällainen leiri ei onnistuisi.

Paras palaute oli, kun eräs pieni leiriläinen vastasi kysymyk-seen, mikä on mukavinta: kaikki! Illalla nuotion ääressä viivähti valvojien seurana muutama vanhempi. Eräs isä totesi, että "on mukava tutustua muihin perheisiin".

Ensikertalaisena leirin vapaaehtoisena - kiitos kaikille. Otitte joukkoonne ja opastitte ystävällisesti. Mukavat muistot mukana retkeillään ja nautitaan kesästä.

Helene Mentula, Joensuun Latu