Suomen Ladun onnittelut

Joensuun Latu 100 v vuonna 2051

Onnea Joensuun Latu, olette tehneet pitkän ja merkittävän matkan joensuunlaisten ja muiden pohjoiskarjalaisten liikuttamiseksi viimeisen 70 vuoden aikana. Maailma on muuttunut matkan varrella ja muuttuu myös tulevaisuudessa. Katsotaan seuraavaksi,millainen maailma voisi olla 30 vuoden kuluttua.

Jäsenyhdistyksen 100-vuotisjuhliin osallistui ennätysmäärä osallistujia, sillä yhdistys kokeili ensimmäistä kertaa kolmiulotteista “Be Present” -sovellusta, jossa osallistujat näkivät toisensa virtuaalisilmälasien välityksellä, jos eivät päässeet itse fyysisesti juhliin paikalle.

Joensuun Ladussa vapaaehtoisuus kukoistaa. Kausittain järjestettävien yhteisten retkien ja ulkoiluhetkien lisäksi yhdistys järjestää vuosittain muutaman suuremman tapahtuman, joihin kuhunkin osallistuu pari tuhatta innokasta ulkoilijaa ja yli sata “yhden paikan ja yhden hetken” -vapaaehtoista. Nämä tapahtumat ovat osa Suomen Ladun jäsenyhdistyksien kanssa järjestettäviä, laajasti eri medioissa viestitettyjä, valtakunnallisia tapahtumia. Ylivoimaisesti suosituin tapahtuma tänä vuonna oli perheille suunnattu Reijolan Mulonmäellä järjestetty Pulkkamäkirieha.

Yhdistyksen jäsenmäärän kaksinkertaistuessa 30 vuodessa, yhdistyksellä on ollut mahdollisuus palkata ensimmäinen vakituinen työntekijä. Hän on tehnyt suunnitelman eri vapaaehtoistehtävien tarpeesta, vapaaehtoisten rekrytoimisesta ja perehdyttämisestä sekä tukemisesta. Joensuun Latu toimii valtakunnallisesti esimerkillisenä yhdistyksenä, jossa on myös huomioitu vapaaehtoisten kiittäminen, arviointi sekä koko prosessin edelleen kehittäminen. Yli puolet vapaaehtoisten rekrytoinneista tapahtuu kansallisen sähköisen vapaaehto.fi-hakualustan kautta.

Joensuun Ladun Kuhamaja ja Lykynlampi toimivat yhdistyksen toiminnan sydämenä antaen hyvän tukikohdan niin yhdistystoiminnan kuin perinteisten ja uusien ulkoilumuotojen järjestämiseen.

Ulkoilun tarve on kasvanut vapaa-ajan ja luontoliikkumisen kiinnostuksen lisääntyessä. Lisäksi 30 vuotta sitten jyllännyt Korona-niminen pandemia muistuttaa edelleen luonnon virkistyskäytön merkityksestä ihmisten hyvinvoinnille.

Yhdistys otti tavoitteekseen 30 vuotta sitten ohjaajien määrän ja laadun kasvattamisen ja työ on tuottanut tulosta: aktiivisia ohjaajia yhdistyksessä eri toimintamuodoissa on yli 100, ja 30 uutta ohjaajaa koulutetaan vuosittain. Yhteistyökumppanina ohjaajien koulutuksessa toimii yliopiston kasvatustiedeiden ja terveystieteiden koulutusalat: opiskelijoiden saama koulutus ja ohjaaminen yhdistyksessä lasketaan opintosuorituksiksi. Suomen Latu on mukana tukemassa toimintaa, sillä samalla opiskelijoiden lähtiessä töiden perään ympäri Suomea, myös latutoiminta kasvatus- ja terveysalan ammattilaisten välityksellä leviää koko valtakuntaan.

Ilmastonmuutoksen seurauksena Joensuun seudun lumipeiteaika on lyhentynyt muuttaen paikallisten ulkoilutottumuksia: hiihtokausi on lyhentynyt ja useina vuosina lumipeite ei ole riittänyt edes latujen tekoa ja hiihtämistä varten. Talviaikaan hiihtämisen sijaan on käyty retkeilemässä ja ajamassa maastopyörillä, pulkkamäessä varmalumisessa Mulonmäellä, lumipalloilemassa Lykynlammella sekä retkiluistelemassa Kuoringalla.

Kesälajeista erityisesti retkeily on ehdoton ykköslaji. Joensuun Latu järjestää vuosittain viisi matkaa sähköjunalla ja -bussilla eri kansallispuistoihin eri puolille Suomea. Tavoitteena on, että 10 vuodessa kaikki Suomen 50 kansallispuistoa on vierailtu. Näitä vaelluksia ja retkiä varten yhdistyksessä koulutetaan lähes viikottain uusia retkeilystä kiinnostuneita ulkoilijoita. Aikuisten osalta erityisesti retkeily-, suunnistus-, sienestys- ja melontakoulut ovat suosittuja.

Kesien hellejaksojen yleistyessä ja pidentyessä Pyhäselän veden lämpötilat ovat nousseet jopa 30°C:seen, mikä on houkuttanut ulkoilijoita enemmän vesille ja keksimään uusia tapoja liikkua veden päällä ja alla. Uusin villitys on Suomen Ladun kehittelemä Siipiratas-niminen vesipyörä, joka mahdollistaa pyöräilyn veden päällä isojen ja leveiden kelluttavien renkaitten avulla. Luonnonvesien laatu on onneksi parantunut, sillä 20 vuotta sitten vesiliikuntaa häirinnyt sinilevä saadaan onneksi nykyään kerättyä pois.

Perheliikunnasta on tullut yhdistyksen yksi suosituimmista toimintamuodoista. Perheet, jotka haluavat lapsilleen vastapainoa suorituskeskeisen urheiluseuratoiminnalle, tulevat lastensa kanssa ulkoilemaan yhdessä.

Jäsenet ovat kiinnostuneet luonnon tuottamasta hyvinvoinnista ja rauhoittavasta vaikutuksesta. Yhdistyksen järjestämät Metsämielikurssit ovat täynnä.

Yhdistyksen ja Suomen Ladun viestintä tapahtuu suureksi osaksi videoilla oman laitteiston välittämänä. Ulkoilusta kiinnostuneet joensuulaiset ovat valinneet etukäteen itseänsä kiinnostavat aiheet yhdistyksen toiminnasta ja ne on jouhevasti sulautettu jäsenen valitsemaan muuhun uutisvirtaan. Paperisesta jäsenlehdestä luovuttiin vaiheittain heti yhdistyksen 70-vuotisjuhlien jälkeen, kun alettiin systemaattisesti keräämään jäsenten sähköpostiosoitteita 2020-luvulla alkaneen kestävän kehityksen hengen mukaisesti.

Eri ulkoilupaikoista ja -muodoista jäsenet saavat lisätietoa valtakunnallisen ulkoilu.fi-palvelun kautta. Joensuun Ladun vapaaehtoiset tuottavat palveluun uutta ja päivittävät vanhoja tietoja paikallisesta ulkoilusta ja siihen liittyvistä olosuhteista.

Yhdistys on jatkanut erinomaista ulkoiluolosuhteiden ylläpitoa ja vaikuttamistyötä yhteistyössä Joensuun kaupungin kanssa. Tämä työ palkittiin jo vuonna 2035, sillä Joensuun kaupunki valittiin maailman ulkoilupääkaupungiksi.

Joensuun Latu on kuuluisa yhteisöllisyydestään, joka on syntynyt yhteisillä talkoilla, liikuntahetkillä ja -retkillä. Toiminnassa tuoksuu hiki, kuuluu nauru, näkyy ystävyys, ja tuntuu siltä, että tämä on meidän yhteinen juttu. Se synnyttää ihania ikimuistoja.

toiminnanjohtaja emeritus Eki Karlsson (vuonna 2051;-) )