Ulos talosta, pois pihasta -toimintavälinekoulutus

18.9., 19.9., 23.9.24 KARELIA-AMK + itsenäinen opiskelu ennen harjoittelua

Toimintavälineet mahdollistavat luontoliikuntaelämyksiä kaikille

Oletko joskus ajatellut, että olisipa kiva, jos tuo meidän vaari vielä pääsisi metsään retkelle?

Oletko miettinyt, miten meidän oma Joensuun Latu yhdistys voisi saada erilaiset liikkujat mukaan luontoon? Oletko miettinyt, miten kaikille lapsille, myös sille pyörätuolia käyttävälle, voisi järjestää luontoliikuntaa?

Pohjois-Karjalassa luonto on lähellä. Pohjois-Karjalan asukkaat myös hyödyntävät luonnon mahdollisuuksia hienolla tavalla. Esimerkiksi Joensuun Latu tekee erinomaista työtä kaiken ikäisten parissa ympäri vuoden, tukien ja kannustaen luontoliikkumaan.

Luonnolla on tutkittuja fysiologisia vaikutuksia. Jo kymmenen minuutin luontoaltistus laskee verenpainetta. Tutkimusten mukaan 20 minuutin luonnossa olemisen aikana mieliala paranee. Tunnin luonnossa viihtymisen jälkeen tarkkaavaisuus ja keskittymiskyky ovat lisääntyneet. Kahden tunnin kohdalla myös elimistön immuunipuolustusmekanismien huomataan elpyneen.

He, jotka jäävät paitsi luontoliikunnasta, jäävät paitsi myös näistä luonnon hyvistä vaikutuksista. Jos paitsi jääminen on johtunut sopivan välineen puutteesta, tilanteeseen on tullut Joensuun alueella positiivinen muutos. Kaupungilla on tarjota välineitä luontoliikkumiseen ja nyt Mehtimäen hyvinvoinnin ja liikunnan testausasema - uutta liiketoimintaa, palveluita ja yrittäjyyttä -kehittämishankkeen kautta tarjoamme mm. Joensuun Ladun aktiiveille mahdollisuuden osallistua ilmaiseen koulutukseen.

Toimintavälineet auttavat toteuttamaan kaiken ikäisten ja toimintakykyisten unelmia luonnossa tai ulkona liikkumisesta. Oletko sinä seuraava, joka mahdollistaa jonkun henkilön luontoelämyksen?

Ilmoittaudu mukaan koulutukseen!

Liikutaan kaikki luonnossa, toiminta- tai liikuntakyvystä riippumatta!

T. Anu Pukki

Fysioterapian lehtori